Skrzynia biegów
Unimog do transportu urządzeń

Skrzynia biegów

Najwyższa technika w komplecie z dużą wydajnością.

Moc silnika przekształcana jest w Unimogu w siłę napędową przez w pełni synchronizowaną, elektropneumatycznie sterowaną mechaniczną skrzynię biegów z 8 biegami do jazdy w przód i 6 wstecznymi. Odznacza się ona cichą pracą, długą żywotnością i wysokim stopniem sprawności. Synchronizowany rewersyjny układ przełączania biegów EQR ułatwia szybką zmianę kierunku jazdy, na przykład podczas odśnieżania lub manewrowania – opcjonalnie można zamówić przełącznik nawrotny przód-tył, zintegrowany z joystickiem wielofunkcyjnym.

Pracę kierowcy ułatwiają dwa programy jazdy. W trybie automatycznym „A” program całkowicie przejmuje przełączanie biegów i sprzęganie – w zależności od obciążenia, pozycji pedału gazu, pracy silnika, rodzaju terenu (wzniesienie/spadek) i hamulca silnikowego. Jeżeli będzie to konieczne, kierowa może ręcznie zainicjować zmianę biegu, korzystając z dźwigni wielofunkcyjnej.

Pełną kontrolę daje program jazdy „M” (manualny). Zmiana biegów odbywa się w nim również za pomocą dźwigni wielofunkcyjnej. Kierowca wybiera bieg, natomiast sprzęganie przebiega automatycznie.

W przypadku modeli U 435 i U 535 dostępna jest funkcja AutomaticShift (EAS) z obsługą za pomocą dwóch pedałów (pedał gazu/hamulca). Zoptymalizowane zestrojenie przełączania prowadzi do odczuwalnie krótszych przerw w przełączaniu biegów i mniejszego zużycia sprzęgła. Kierowca jest odciążany przede wszystkim podczas eksploatacji pojazdu wymagającej intensywnego przełączania biegów i może lepiej skoncentrować się na pracy i ruchu drogowym.

Content gearbox 01
Content gearbox 02 en GB

Nośnik narzędzi Unimog to tytan pracy. To również wynik zastosowania w pełni synchronizowanej mechanicznej skrzyni biegów z 8 biegami do jazdy w przód i 6 lub opcjonalnie nawet 8 wstecznymi. Precyzyjne zestopniowanie dolnych biegów ułatwia indywidualne dopasowanie prędkości do rodzaju pracy. Szybie zawracanie i rozkołysanie nie stanowią problemu dzięki synchronizowanemu rewersyjnemu układowi przełączania biegów EQR – możliwe jest bezpośrednie przełączanie między biegiem do jazdy w przód i wstecznym. Niska konstrukcja i rozproszona zabudowa oznaczają niski środek ciężkości oraz niewielkie przenoszenie drgań silnika.

W przypadku przystawki odbioru mocy od skrzyni biegów dostępne są trzy możliwości. Do stosowania na przykład ogólnodostępnych pomp hydraulicznych, do dyspozycji jest szybka przystawka odbioru mocy z kołnierzem 4-otworowym. Prędkość i kierunek obrotów na wyjściu są tutaj identyczne z prędkością i kierunkiem obrotów silnika. Do obsługi urządzeń spoza pojazdu służy pilot zdalnego sterowania. Zaprogramowanie maksymalnych obrotów zapobiega przekroczeniu dopuszczalnej najwyższej prędkości obrotowej.

Równie wydajna jest przystawka odbioru mocy z kołnierzem 6-otworowym. Natomiast dla zastosowań o bardzo dużym zapotrzebowaniu na moc, na przykład pomp strażackich, optymalnym rozwiązaniem jest trzeci wariant – również ze znormalizowanym kołnierzem 6-otworowym. Przy nominalnej prędkości obrotowej silnika 2200 obr/min, prędkość obrotowa na wyjściu wynosi tutaj do 3606 obr/min. Również w tym przypadku możliwa jest obsługa zdalna spoza pojazdu za pomocą pilota.

W górę